Persoonlijke blog

Mijn visie op het leven

Dankzij mijn kennis heb ik de mogelijkheid gehad om te ervaren dat je zelf invloed kan uitoefenen zodat je gelukkiger wordt. Ik wil deze kennis de met je delen, mensen helpen meer uit zich zelf en daardoor meer uit het leven te halen.

Onderstaand vind je, mijn geschreven of van externe bronnen, nieuws artikelen. Ze zijn gesorteerd op datum. De laatst geplaatste artikel begint altijd linksboven. Je kunt aan de rechterzijde ook per onderwerp segmenteren.

Hoe verslavend is chocolade?

on Tuesday, 11 July 2017. Posted in Persoonlijke blog

Hoe verslavend is chocolade?

Het brein reguleert de homeostase van ons lichaam en daarmee ook ons gewicht. Dat lukt bij sommigen beter dan bij anderen, waar het brein van slag lijkt te raken door de dopaminevloed. Chocolade heeft een stevige reputatie op dat vlak en de vraag is of chocolade verslavend is?

Hoe blessuregevoelig is yoga?

on Monday, 10 July 2017. Posted in Persoonlijke blog

Hoe blessuregevoelig is yoga?

Yoga is doorgaans een relatief rustige vorm van bewegen met veel eindstandige gewrichtsposities. Het statische en vaak spirituele karakter vereist focus en de combinatie met meditatie leidt veelal tot ontspanning. Yoga heeft mede daarom de reputatie heilzaam te zijn op een wijze die soms mythische vormen aanneemt. De vraag die beantwoord dient te worden is of yoga beschermd tegen blessures.

Bodypump vs krachttraining vs personal training

on Friday, 09 June 2017. Posted in Persoonlijke blog

Bodypump vs krachttraining vs personal training

Sterker zijn geeft voordelen en dat kan op verschillende manieren bereikt worden. Populaire opties liggen in onbegeleide krachttraining, groepslessen met gewichten op muziek (bodypump) en krachttraining onder begeleiding van een personal trainer. Onderzoekers hebben deze drie vormen eens naast elkaar gezet om te zien welke effectiever was (Rustaden AM 2017).

Wanneer zijn eiwitsupplementen zinvol en welke verschillen zijn er?

on Thursday, 08 June 2017. Posted in Persoonlijke blog

Wanneer zijn eiwitsupplementen zinvol en welke verschillen zijn er?

Eiwitten zijn één van de meest gebruikte supplementen door (kracht)sporters. Ze staan bijna synoniem voor spiergroei. Toch krijgen we met onze voeding ook behoorlijk wat eiwitten binnen. Is een eiwitsupplement dan nog wel nodig? En welke verschillende eiwitsupplementen zijn er allemaal?

Vitaliteit is geen leefstijl

on Friday, 28 April 2017. Posted in Persoonlijke blog

Vitaliteit is geen leefstijl

Een man verschijnt bij een vitaliteitscoach en heeft symptomen van prediabetes. Zijn werkgever biedt een begeleidingstraject aan op hun kosten. De man doet dit plichtsgetrouw, maar blijkt na 4 weken geen enkele verbetering te tonen op de meetindicatoren. Het is tijd voor vitaliteitscoaching?

Verbetert cafeïne de sportprestaties?

on Friday, 28 April 2017. Posted in Persoonlijke blog

Verbetert cafeïne de sportprestaties?

De meeste mensen krijgen iedere dag in meer of mindere mate cafeïne binnen. Het zit namelijk in koffie, thee, cola, energiedrankjes en chocolade. Bij sporters is cafeïne bekend omdat het de prestaties zou kunnen verbeteren. In veel voedingssupplementen zit daarom cafeïne. Maar heeft cafeïne ook daadwerkelijk effect op de sportprestaties? En is er een verschil tussen duur- en krachtprestaties?

Wat is en doet creatine?

on Friday, 31 March 2017. Posted in Persoonlijke blog

Wat is en doet creatine?

Onder krachtsporters in creatine al jaren één van de populairste voedingssupplementen. Dit komt niet uit de lucht vallen. Het gebruik van creatine kan voor de (kracht)sporter namelijk verschillende voordelen hebben.

Bewegen doe je met je brein!

on Friday, 31 March 2017. Posted in Persoonlijke blog

Bewegen doe je met je brein!

Hoewel de fysieke wijze waarop organismen actief kunnen voortbewegen op deze planeet dramatisch kan verschillen, blijken al deze wezens, inclusief de mens, te beschikken over een brein. Dat geldt ook voor apen, die nog het meest op de mens lijken en daarom worden bestudeerd. Wat kunnen we daarvan leren?

Stop met zwart-witdieten

on Friday, 03 March 2017. Posted in Persoonlijke blog

Stop met zwart-witdieten

De meeste diëten sluiten een of meerdere voedingsproducten uit, aangezien deze om verschillende redenen, (meer) zouden bijdragen aan overgewicht. Er bestaan volgens de bedenkers kennelijk goede en slechte voedingsmiddelen. Hoewel er successen worden behaald met deze aanpak, is het nog maar de vraag wat de gevolgen hier van zijn. Het verstoort namelijk onze relatie met eten.

Fit en gezond met een e-bike?

on Thursday, 23 February 2017. Posted in Persoonlijke blog

Fit en gezond met een e-bike?

De elektrisch geassisteerde fiets, ook wel bekend als de e-bike, heeft een hulpmotor die aanslaat als er getrapt moet worden met een bepaalde weerstand. De vraag is natuurlijk of je fit en gezond kunt worden als je op deze wijze geholpen wordt bij de inspanning.

Spieren zwaarder dan vet?

on Friday, 03 February 2017. Posted in Persoonlijke blog

Spieren zwaarder dan vet?

In de sportschool wordt men regelmatig geconfronteerd met een zogenaamd plateau. De gewichtsafname staat dan al een tijdje stil. Zij worden vaak gerustgesteld met het idee dat het komt door het trainen. De spiermassa is toegenomen en aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, zie je geen verschil op de weegschaal. Is dat een accurate verklaring?

Boxjumps of boxdrops, richting geven aan explosiviteit

on Friday, 03 February 2017. Posted in Persoonlijke blog

Boxjumps of boxdrops, richting geven aan explosiviteit

De boxjumps zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse fitness en vormen de ultieme uiting van explosief atletisme. Boxdrops, dus heel gericht van een box afspringen, krijgt veel minder aandacht. Je kunt er explosiviteit richting mee geven. Het is daarom goed om zo nu en dan stil te staan bij waarom je doet wat je doet.

Krijg je van melk broze botten? Tijd voor wat duidelijkheid over deze voortdurende discussie!

on Wednesday, 11 January 2017. Posted in Persoonlijke blog

Krijg je van melk broze botten? Tijd voor wat duidelijkheid over deze voortdurende discussie!

Er is een voortdurende discussie over het effect van melk op de botgezondheid. Voorstanders zeggen dat melk een bijdrage levert aan sterke botten en zo osteoporose kan uitstellen of voorkomen. Tegenstanders zijn het daar niet mee eens en dragen daarvoor uiteenlopende argumenten aan. Hoe sterk zijn die argumenten eigenlijk?

Zijn goede voornemens uitgekauwd of een uitgelezen kans?

on Wednesday, 11 January 2017. Posted in Persoonlijke blog

Zijn goede voornemens uitgekauwd of een uitgelezen kans?

Naar verluidt is de oorsprong van goede voornemens rond de jaarwisseling, terug te leiden naar de Romeinen die elk jaar nieuwe beloftes deden aan de god Janus, waar de maand januari naar vernoemd is. Het is een traditie waar onze branche nogal over schampert. Hoe terecht is dat?

Is een ‘Suiker Afkickkliniek’ wenselijk?

on Monday, 05 December 2016. Posted in Persoonlijke blog

Is een ‘Suiker Afkickkliniek’ wenselijk?

Volgens het Diabetes Fonds is Nederland onbewust verslaafd aan suiker [1]. Om mensen daarvan bewust te maken hebben ze een tijdelijke ‘Suiker Afkickkliniek’ in Amsterdam geopend. Daar kun je informatie krijgen over suiker en de werking ervan op je lichaam aan de hand van een ‘bodyscan’. Het is verstandig om op toegevoegde suikers te letten omdat ze het product calorierijker maken en er vaak betere alternatieve zijn. Maar is suiker ook verslavend waardoor een ‘afkickkliniek’ nodig is?

[12 3 4 5  >>  

Artikelen over voeding of afvallen, bewegen, geluk en meer.

De drie pijlers

De drie pijlers geven houvast en uitleg over jouw hulpvraag. Kies één van de pijlers voor meer informatie. --->

Een personal trainer helpt jouw bij bewegen.

Training

Gezond bewegen is dat je pijnvrij en zonder compensatie gedrag je dagelijkse bezigheden kunt uitvoeren.

voeding

Voeding

Afvallen is slechts een middel om jezelf beter te gaan voelen, gezonde voeding geeft positieve energie.

Lees meer over denken en voelen.

Coaching

Een balans in negatieve en positieve emoties zorgt ervoor dat we ons beter gaan en blijven voelen.