Persoonlijke blog

Mijn visie op het leven

Dankzij mijn kennis heb ik de mogelijkheid gehad om te ervaren dat je zelf invloed kan uitoefenen zodat je gelukkiger wordt. Ik wil deze kennis de met je delen, mensen helpen meer uit zich zelf en daardoor meer uit het leven te halen.

Onderstaand vind je, mijn geschreven of van externe bronnen, nieuws artikelen. Ze zijn gesorteerd op datum. De laatst geplaatste artikel begint altijd linksboven. Je kunt aan de rechterzijde ook per onderwerp segmenteren.

Hoeveel eiwit moet je dagelijks eten voor spierontwikkeling?

on Tuesday, 12 April 2016. Posted in Persoonlijke blog

Hoeveel eiwit moet je dagelijks eten voor spierontwikkeling?

Eiwit is een van de meest besproken macronutriënten (andere macronutriënten zijn koolhydraten en vetten). Dat is ook niet verassend, want een eiwitrijk dieet kan gunstig zijn voor vetverlies en is essentieel voor het ontwikkelen van spiermassa. Twee onderwerpen die veel mensen tegenwoordig bezighouden.

Hoe ga je om met online informatie?

on Tuesday, 12 April 2016. Posted in Persoonlijke blog

Hoe ga je om met online informatie?

Online invloed is afhankelijk van autoriteit en sensatie. Niet hetgeen waar je het meest over leest hoeft de beste informatiebron te zijn, maar dat kan wel. Om online informatie te begrijpen en op jezelf toe te passen is het van belang om te weten dat je tegenwoordig curator van informatie bent: het is aan jou om de beste informatie te filteren en te selecteren. De informatie die je het meest voorbij ziet komen op je tijdlijn is niet direct de beste, meest relevante of duidelijkste. Als je dat weet kun je misschien iets beter en doeltreffender de berg van informatie filteren.

Is zware krachttraining goed voor vrouwen?

on Thursday, 10 March 2016. Posted in Persoonlijke blog

Is zware krachttraining goed voor vrouwen?

Krachttraining is voor zowel mannen als vrouwen gezond. Gespierd worden is voor beide geslachten ook niet gemakkelijk, helaas, anders was het merendeel van de sportschoolgangers in geweldige shape. Dat is niet het geval. Krachttraining is uitdagend en geeft je zelfvertrouwen, wat ook geen onaangename bonussen zijn. Miljoenen gelukkige vrouwen zijn je al voorgegaan en kijken niet meer achterom, tenzij ze naar hun vernieuwde en verbeterde billen willen kijken. Natuurlijk kan het in het begin wat overweldigend en intimiderend overkomen, maar soms resulteren de moeilijke keuzes in het leven in de allermooiste dingen.

Hoe train je je buikspieren het beste?

on Thursday, 10 March 2016. Posted in Persoonlijke blog

Hoe train je je buikspieren het beste?

De buikspieren train je het beste aan de hand van hun functie: rompstijfheid, ofwel het tegengaan van beweging. Hierbij is ‘core training’ de beste manier. Stop met traditionele buikspieroefeningen, die onnodig stress op je wervelkolom plaatsen. Vergeet daarbij niet dat het zichtbaar maken van de buikspieren een gevolg is van het verlagen van je vetpercentage, door middel van een negatieve energiebalans.

Hoe krijg je ronde billen zonder je benen te laten groeien?

on Tuesday, 08 March 2016. Posted in Persoonlijke blog

Hoe krijg je ronde billen zonder je benen te laten groeien?

Om ronde billen te kweken zonder je benen te laten groeien moet je oefeningen aan je training toevoegen die je billen activeren en je benen zo veel mogelijk ontzien, zoals hip thrusts, cable pull throughs en american deadlifts. Zorg ervoor dat je vooruit gaat in kracht door bijvoorbeeld het gewicht of het aantal herhalingen te blijven opvoeren, omdat dit de prikkel is die je billen zal laten groeien.

Dagelijkse activiteitenpatroon

on Wednesday, 31 December 2014. Posted in Persoonlijke blog

Alle dagelijkse activiteiten kosten energie. Hoeveel energie iemand dagelijks verbruikt is afhankelijk van een aantal factoren. Zo is de beweeglijkheid van mensen gedurende de dagelijkse activiteiten per persoon verschillend en wordt deels bepaald door aanleg, conditie, lichaamsgewicht, energieniveau en indirect ook gemoedstoestand.

Wil je meer leren over de voordelen van bewegen voor je gezondheid en bewegen structureel leren inplannen in je leefpatroon? Neem contact op

Wat is cardio training

on Wednesday, 31 December 2014. Posted in Persoonlijke blog

Cardiovasculaire training, ook wel cardiotraining of ‘cardio’ genoemd, is een beweegvorm waarbij steeds een redelijk constante hartslag wordt aangehouden, met het doel conditie op te bouwen, af te slanken, gezonder te worden, of een combinatie hiervan. Hardlopen, fietsen, zwemmen en roeien zijn voorbeelden van cardiovasculaire trainingsvormen. Cardio heeft positieve effecten voor onze gezondheid.

Wil je meer leren over de voordelen van bewegen voor je gezondheid en bewegen structureel leren inplannen in je leefpatroon?

Beweeg voor je gezondheid

on Monday, 22 December 2014. Posted in Persoonlijke blog

Lichaamsbeweging heeft veel positieve effecten op de gezondheid. De kans op welvaartsziekten wordt al effectief verminderd met dagelijks 30 minuten bewegen (bijv. stevig doorwandelen of fietsen) op minimaal vijf dagen per week. 

Aspartaam: Bloedgetuige

on Wednesday, 15 October 2014. Posted in Persoonlijke blog

Aspartaam moet verboden worden' vindt 85% van Nederland volgens een opiniepeiling op Aspartaam.com. Als lezer, hoop ik dat deze statistiek je niet meteen overtuigt om aspartaam te verbieden. In dit artikel zullen we daarom puur naar de feiten kijken. Is aspartaam veilig?Asprtame-toxic-1080x675

Suikerstress deel 1: Het middel dat erger is dan de kwaal!

on Monday, 26 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

De afgelopen weken heeft de suikerstress een hoogtepunt bereikt door een publicatie in 'Nature' . De NRC Next kopte hier opvolgend met 'Suiker is gif', wat leidde tot een uitbundige Facebook vreugde onder gezondheidsprofessionals, die daarmee de term suikerfeest, een hele nieuwe betekenis gaven. De vraag is of het demoniseren van een enkele nutriënt wel zinnig is of juist averechts werkt.

Wetenschap of opinie?

De publicatie in 'Nature', een gezaghebbend wetenschappelijk tijdschrift, doet vermoeden dat het gaat om een nieuw onderzoek. Dit is helaas niet het geval, want het artikel 'Public Health: The toxic truth about sugar', van dr. Lustig en collega's is een opiniërend stuk. Het is geen onderzoek en biedt geen nieuwe data, maar lanceert twee ideeën op basis van een mening. Het eerste idee is dat suiker meer is dan alleen 'lege calorieën' en zorgt voor obesitas en metabole stoornissen, geheel los van de calorieën. Het tweede idee is dat het daarom wettelijk aan banden gelegd dient te worden. Het eerste struikelt over tegenstrijdige feiten, die in het opiniërend stuk schitteren door afwezigheid. Het tweede idee is net zo vernieuwend als de vettax en BMI gerelateerde ziektekostenpremies. Er is dus geen nieuws, maar dat is schijnbaar geen bezwaar voor een krantenkop en talloze facebook posts.

Gewoontedieren deel 2: Het effect van de magische 21 dagen

on Monday, 26 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

Het aanbod aan leefstijlprogramma's is overweldigend en ze beloven niet alleen spectaculaire resultaten, maar hebben een grote gemene deler die vaak al in de (Amerikaanse) titel verwerkt zit. Een greep uit de selectie toont '21 days cleanse, detox & diet', '21 pounds in 21 days', '21-day flat-belly plan'. Er moet kennelijk iets magisch zijn met die 21 dagen.

De onderbouwing voor 21 dagen zou liggen in het idee dat je een gewoonte in 21 dagen kunt veranderen. Geen enkele toelichting over welk gedrag en of überhaupt verschil is. Sporten, stoppen met roken, slank worden, het maakt dus kennelijk niet uit wat de hulpvraag is, 21 dagen is altijd het antwoord. Veel auteurs claimen ook dat het wel 21 dagen ononderbroken moet zijn en dan wordt een nieuw gewoonte geboren. Dat is allemaal fijn om te vernemen, maar waar komt deze 21 dagen vandaan?

Is krachttraining onderdeel van duursport?

on Monday, 26 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

Het trainen van duurinspanning is veelal gericht op het verhogen van de VO2max, maar dat is slechts een van de vele parameters waarop gestuurd kan worden. Een minder bekende is kracht.

Motiveren tot meer sporten

on Saturday, 17 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

Iedereen weet natuurlijk wel dat je moet sporten en in veel gevallen ook vaker dan wordt gedaan, maar niet iedereen kan de motivatie opbrengen. Een simpele truc kan misschien helpen.
 

Gewoontedieren deel 1: De macht der gewoonte

on Saturday, 17 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

Veel van ons gedrag is niet het directe gevolg van onze intentie, maar van vaste gewoontes. Dat geldt ook voor ons leefstijlgedrag, die we vaak zouden willen veranderen. Als we deze willen aanpakken, dan moeten we eerst wel iets leren over de macht der gewoonte.

Schieten op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum

on Saturday, 17 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

De schijf van Vijf gaat op de schop en onder professionals horen we luid gejuich. Dat is omdat het voorlichtingsmiddel van het Voedingscentrum al geruime tijd een dankbare schietschijf is. De meest recente campagne 'De waarheid op tafel' lijkt meer weerstand op te leveren dan ooit. Auteur na auteur neemt de Schijf van vijf op de korrel, omdat deze gebaseerd zou zijn op sterk achterhaalde informatie. Van ons mag de Schijf ook op de schop, omdat die helemaal niet over voeding zou hoeven te gaan!

<<  1 2 [34 5  >>  

Artikelen over voeding of afvallen, bewegen, geluk en meer.

De drie pijlers

De drie pijlers geven houvast en uitleg over jouw hulpvraag. Kies één van de pijlers voor meer informatie. --->

Een personal trainer helpt jouw bij bewegen.

Training

Gezond bewegen is dat je pijnvrij en zonder compensatie gedrag je dagelijkse bezigheden kunt uitvoeren.

voeding

Voeding

Afvallen is slechts een middel om jezelf beter te gaan voelen, gezonde voeding geeft positieve energie.

Lees meer over denken en voelen.

Coaching

Een balans in negatieve en positieve emoties zorgt ervoor dat we ons beter gaan en blijven voelen.