Persoonlijke blog

Mijn visie op het leven

Dankzij mijn kennis heb ik de mogelijkheid gehad om te ervaren dat je zelf invloed kan uitoefenen zodat je gelukkiger wordt. Ik wil deze kennis de met je delen, mensen helpen meer uit zich zelf en daardoor meer uit het leven te halen.

Onderstaand vind je, mijn geschreven of van externe bronnen, nieuws artikelen. Ze zijn gesorteerd op datum. De laatst geplaatste artikel begint altijd linksboven. Je kunt aan de rechterzijde ook per onderwerp segmenteren.

Een calorie is een calorie, maar wat wil je nu echt zeggen?

on Friday, 16 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

De stelling dat niet alle calorieën gelijk zijn, is natuurkundig gezien, onjuist. Het is daarmee een ongelukkige uitdrukking, die door puristen meteen van tafel geveegd kan worden. Juist deze harde houding, zorgt ervoor dat de discussie in de kiem wordt gesmoord en de verwarring blijft. Daarom gaan we uitgebreid aandacht besteden aan de 'verschillende'  calorieën.

 

 
 
Het is niet een kwestie van teveel calorieën, maar de aard van de calorieën zo stelt Kris Verburgh, ruw onderbroken door een zichtbaar geirriteerde Midas Dekker tijdens een recente televisie uitzending bij Pauw & Witteman.

Krachttraining voor vrouwen deel 1: De mythe top 5

on Monday, 06 January 2014. Posted in Persoonlijke blog

Het nieuwe jaar is net van start en afslanken voert weer met grote afstand de lijst aan van goede voornemens. Naast minder eten en de ambitie om (weer) hard te lopen, beginnen vrouwen steeds meer interesse te krijgen in krachttraining. De verwachtingen over krachttraining lopen echter nogal uiteen. De een denkt dat het een wondermiddel is om af te slanken, terwijl de ander bang is om haar vrouwelijkheid te verliezen. De komende tijd gaan we aandacht besteden aan krachttraining voor vrouwen en we beginnen eerst met de mythe top 5 van de krachttraining.

Hoe geschikt is de overhead squat als beweegscreen?

on Monday, 16 December 2013. Posted in Persoonlijke blog

Het is geen geheim dat wij veel waarde hechten aan bewegen en bewegelijkheid. Het heeft een belangrijk aandeel in de autonomie van de mens. Wij zijn dan ook groot voorstander van het screenen op beweegkwaliteit. De overhead squat als screen begint steeds populairder te worden, maar is het ook geschikt?

Eten is om op te eten!

on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Hoeveel voedsel gooi jij weg in een jaar? Is dat twee of vijf kilo? Gemiddeld blijkt dat 51 kilo te zijn per persoon, waarmee je ongeveer 175 euro had kunnen besparen. Met dat geld kun je een leuke cursus volgen, de nieuwste hardloopschoenen kopen of een goed doel, heel blij maken.

Stabiliteit is niet hetzelfde als evenwicht!

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

In preventie en voor prestatie wordt er regelmatig getraind op instabiele oppervlakken. Er blijkt dan nogal eens verwarring te zijn over het verschil tussen stabiliteit en evenwicht. Het gevolg is dat men het evenwicht traint, terwijl men stabiliteit zou willen trainen. Om een betere trainer te worden en daarmee een beter resultaat te behalen, is het goed om het verschil wel te weten.

Lokaal vet verbranden, kan dat? Het Slim Belly onderzoek

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

We hebben eerder laten weten, dat er voor lokaal vet verbranden geen bewijs is, ook niet met de Slim Belly. De vertegenwoordigers van de Slim Belly, Greinwalder, erkenden dat destijds ook, maar laten weten dat het bewijs er nu wel is. Dat zou betekenen dat we onze huidige inzichten op vetverbranding, radicaal moeten bijstellen.

De nekpositie van de deadlift

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Veelal zie je tijdens de deadlift, dat de ogen gericht zijn op de horizon. Wij trainen je om de nek in lijn te houden met de rest van de wervelkolom. Internationaal is een methode genaamd 'packing the neck' aan het doorbreken, die sterke overeenkomsten heeft met wat wij uitdragen. Wij zijn er blij mee!

De kracht van groen (over bewegen, stemming en depressie)

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Het is breed geaccepteerd dat bewegen helpt tegen depressie. Het populaire boek, Spark van John Ratey, Amerikaans hoogleraar psychiatrie, sterkt deze gedachte nog eens. Toch valt daar nogal wat op af te dingen en het is nog maar de vraag of bewegen überhaupt helpt tegen depressie.

Hoe heeft houding effect op emotie en andersom?

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Een groot deel van communicatie kun je toekennen aan lichaamstaal, en dat begint al bij de houding. Onderzoek bevestigt steeds vaker, dat er een kern van waarheid zit, in de wederzijdse beïnvloeding van houding en emotie. Toch blijkt er een kleine verrassing te schuilen in de uitkomst.

De lat pulldown, veilig en effectief!

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Inleiding

De latissimus dorsi is een grote rugspier, die behoort tot de show muscles, maar ook functioneel bijdraagt aan rompstijfheid, de schouderstabiliteit en krachtsluiting van het SI gewricht. Het kan op verschillende manieren worden getraind met de deadlift, roeien en de kettlebell swing. In de fitness is de lat pulldown het meest bekend en daar worden verschillende technieken gehanteerd. Welke zijn veilig en welke zijn effectief?

Een effectieve manier om je bilspieren te trainen

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

Er zijn verschillende redenen om de bilspieren te trainen. Het kan om esthetische-, om gezondheids- en om prestatieredenen. Daarvoor worden verschillende oefeningen voorgeschreven, die in meer of mindere mate, ook daadwerkelijk de bilspieren belasten. In dit artikel bespreken we een oefening, die je minder vaak ziet in het fitnesscentrum, namelijk de cable pull-through.

Fitheid en niet BMI bepalen vitaliteit!

Written by Tom Laurenssen on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

In 1989 publiceerde de groep van Steven Blair een mijlpaal onderzoek, waarbij een relatie werd gelegd tussen een grotere fitheid en een verminderde kans op vervroegde sterfte. Deze relatie is daarna nog vele malen bevestigd, maar daarmee werd niet duidelijk of fitter worden ook leidt tot betere levensverwachtingen. In dit vervolgonderzoek is specifiek gekeken naar dit verschil.

Positieve emoties deel 1: Inleiding

on Monday, 11 March 2013. Posted in Persoonlijke blog

In de psychologie is er altijd veel aandacht geweest voor overlevingsemoties waaronder angst, boosheid, verdriet en gemoedstoestanden zoals stress. Pas de afgelopen tien jaar is er ook wetenschappelijke aandacht voor positieve emoties. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe substroming in de positieve psychologie, waarbij het nut, de toepassingen en ook de nadelen van positieve emoties worden onderzocht. In deze artikelenreeks gaan dit onderwerp uitdiepen en toelichten. In het eerste deel laten we dr. Barbara Fredrickson aan het woord, grondlegger van de verbreed-en -bouw theorie.

Slapen voor je gezondheid

Written by Tom Laurenssen on Monday, 26 November 2012. Posted in Persoonlijke blog

Een goede nachtrust is een must om gezond te blijven. Een keer een nacht niet goed slapen kun je wel handelen en daar heb je niet zo heel veel last van. Enkele nachten slecht of onrustig slapen is niet goed voor je gezondheid. Langere tijd slecht slapen kan dan ook gevolgen hebben en blijvende schade aan richten. Investeren in een goede nachtrust en slaapritme is dus van belang.

Een gemiddeld mens slaapt tussen de 6 á 8 uur per nacht. Dat is persoonlijk. De één heeft nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander. Of je voldoende slaapt kun je het beste beoordelen over je gevoel hoe je ‘s morgens wakker wordt. Word je meestal uitgerust wakker, dan slaap je voldoende.

De noodzakelijke fases voor een blijvend resultaat!

Written by Tom Laurenssen on Wednesday, 14 November 2012. Posted in Persoonlijke blog

Blijvend resultaat!

Om je doel te kunnen bereiken zul je keuzes moeten maken, deze maak je om een huidige gewoonte te veranderen in een gezondere gewoonte. Het frequent blijven
toepassen van een verandering leidt tot gewenning, alleen zul je hier
(on)bewust mee om moeten gaan.

<<  1 2 3 [45  >>  

Artikelen over voeding of afvallen, bewegen, geluk en meer.

De drie pijlers

De drie pijlers geven houvast en uitleg over jouw hulpvraag. Kies één van de pijlers voor meer informatie. --->

Een personal trainer helpt jouw bij bewegen.

Training

Gezond bewegen is dat je pijnvrij en zonder compensatie gedrag je dagelijkse bezigheden kunt uitvoeren.

voeding

Voeding

Afvallen is slechts een middel om jezelf beter te gaan voelen, gezonde voeding geeft positieve energie.

Lees meer over denken en voelen.

Coaching

Een balans in negatieve en positieve emoties zorgt ervoor dat we ons beter gaan en blijven voelen.