Gewoontedieren deel 1: De macht der gewoonte

on Saturday, 17 May 2014. Posted in Persoonlijke blog

Veel van ons gedrag is niet het directe gevolg van onze intentie, maar van vaste gewoontes. Dat geldt ook voor ons leefstijlgedrag, die we vaak zouden willen veranderen. Als we deze willen aanpakken, dan moeten we eerst wel iets leren over de macht der gewoonte.
De gewoonte
Gewoontes zijn de vormen van gedrag, waar we nauwelijks meer bij na hoeven te denken en in heel veel gevallen zelfs onopgemerkt uitvoeren. Dat is heel erg efficiënt, want je zou er niet aan moeten denken, dat je tijdens het wandelen bij elke stap na moet denken over de afzet, het optillen en zwaaien van het been, en het sturen van het evenwicht. Het wordt allemaal geautomatiseerd, als we het maar vaak genoeg doen. De vraag is hoe vaak is vaak?
Controle

Het is een gegeven dat veel mensen niet willen veranderen, maar zij die het wel willen, blijken dat niet erg goed te kunnen. Decennialang hebben psychologen zich gericht op het beïnvloeden van de intentie, dus de wil om te veranderen. Van diëten, aanbrengen van zonnebrandcrèmes, stoppen met roken tot het gebruik van het condoom. Het is allemaal uitgeprobeerd en men heeft veel geleerd over het veranderen van de intentie, maar vooral ook over het resultaat. Uit een overzichtsartikel (Webb TL 2006) met 47 goed opgezette experimenten, blijkt dat psychologen zeer goed in staat zijn om doelen en intenties te beïnvloeden. Resultaat halen is echter veel moeilijker, zeker als het ongewenste gedrag voortvloeit uit de sterkste gewoontes.

Ken je gewoontes
In een interessant onderzoek (Ji MF 2007) werden deelnemers gevraagd hoeveel keer ze de komende week de bus zouden nemen, het nieuws op televisie zouden kijken en junk food zouden eten. Daarnaast werd gevraagd, hoe vaak ze dit in het verleden deden. Als laatste werd gevraagd, hoe vaak ze elk van de drie taken, de komende week zouden uitvoeren, de zogenaamde intentie. Die week noteerden de deelnemers hoe vaak ze de bus namen, het nieuws op televisie zagen en hoe vaak ze junk food aten.
 
De resultaten waren interessant. Hoe zwakker de gewoonte, hoe beter de voorspelling. Dus als je bijna nooit de bus neemt, dan blijkt de intentie behoorlijk goed het daadwerkelijke gedrag te kunnen voorspellen. Dat is natuurlijk goed nieuws. Het slechte nieuws is dat de sterkste gewoontes zich het slechtst laten voorspellen. Als je veel eten haalt in plaats van kookt, dan maakt het niet zoveel uit of je deze week denkt dat je minder gaat halen, want de gewoonte zorgt ervoor dat het toch grotendeels vanzelf gaat. Hiermee zijn we er nog niet, want de deelnemers werden van te voren namelijk gevraagd, hoe zeker ze waren van hun voorspelling. Het resultaat was verpletterend. De sterkste gewoontes werden niet alleen het slechtst voorspeld, maar deelnemers bleken ook nog eens het meest zeker te zijn van hun voorspelling. Het betekent dat we in controle denken te zijn over dat gedrag, waar we juist het minst vat op hebben.
Conclusie
De macht der gewoonte, heeft een sterk effect op het succes van leefstijlbegeleiding. Een goede intentie of wilskracht is niet voldoende, omdat gewoontes bijna onopgemerkt plaatsvinden. Ze laten zich dan ook slecht voorspellen en daarom is het goed om deze eerst uitgebreid in kaart te brengen. Bewustzijn is daarbij de eerste stap!
 
Bron: Chivo opleidingen

Leave a comment

You are commenting as guest.

Artikelen over voeding of afvallen, bewegen, geluk en meer.

De drie pijlers

De drie pijlers geven houvast en uitleg over jouw hulpvraag. Kies één van de pijlers voor meer informatie. --->

Een personal trainer helpt jouw bij bewegen.

Training

Gezond bewegen is dat je pijnvrij en zonder compensatie gedrag je dagelijkse bezigheden kunt uitvoeren.

voeding

Voeding

Afvallen is slechts een middel om jezelf beter te gaan voelen, gezonde voeding geeft positieve energie.

Lees meer over denken en voelen.

Coaching

Een balans in negatieve en positieve emoties zorgt ervoor dat we ons beter gaan en blijven voelen.